Anne Machiel Open Vizier

Ervaringen van deelnemers of klanten

Coachervaringen

Jij hebt als het ware de functie van de vloeistof in het bad in de ouderwetse Doka waarin het fotopapier ogenschijnlijk blanco ingaat en er met een scherpe afbeelding vol contrast en kleur uitkomt. Mijn wilsrichting wordt goed zichtbaar.
Ik kan benoemen wanneer iets onverwacht goed slaagde of stevig mislukte, maar wat nu de onderstroom is die zich daarin toont, dat is meestal vaag, bijna onzichtbaar; zoals op negatieven.
Ik heb zicht gekregen op een fiks aantal gebeurtenissen van de afgelopen maanden in met name mijn werk. Ik wik en weeg, zet voor ik iets doe of een beslissing neem, alle kanten tegen elkaar af, ga nog eens te rade bij deze of gene, ik hak pas dan de knoop door als ik zeker weet dat ik succesvol zal zijn. Dan kan ik ook m'n plek innemen en doordat ik dan al helemaal door het ‘proces’ heen ben, ontstaat het: Ze kunnen me wat ik heb m'n eigen missie die ik ga bereiken door het ont-wikkelen van visie met daadkracht en gevoel. Het was voor mij een samenwerken van hoge kwaliteit. Coachingsgesprek binnen de dienstverlening

Invoeringstrajecten kinderbesprekingen

Deze vorm van tastend voelen naar de kiemkrachten van het kind heeft mij zeer verrast en geraakt. Het was voor mij frappant hoe de persoonlijke manier van bewegen van de betreffende kinderen, die door de klassenleraren werd voorgedaan, voor ons zichtbaar werd en hoe ook wij ons vervolgens zo daarmee konden verbinden dat er authentieke beelden en werkwoorden in ons opkwamen. Er was moed voor nodig om de onzekerheid uit te houden, die het werken met beelden kon oproepen en om vertrouwen te houden in de eigen intuïtie. Anne Machiel stond ons daarin met enthousiasme en vakmanschap ter zijde en stimuleerde ons deze manier van kinderbespreking passend en eigen te maken voor onze school.
Wij oefenden elke week en ondertussen was Anne bereikbaar voor vragen. Deze manier van werken wierp vruchten af. Zo werden wij nog alerter om ‘de onverwachte enthousiaste momenten’ te herkennen, de kleine en grote wonderen die naar aanleiding van een kinderbespreking kunnen optreden en die het kind hopelijk helpen zijn eigen weg te vinden. Joly Janssen, leerkracht Geert Groote School Amsterdam

Vidieontwikkeling

Als opwarmer om elkaar beter in beeld te krijgen hebben we een kleine oefening gedaan en die was alleen al de dag waard. We hebben elkaar inlevend waargenomen en wel door achter een collega aan te lopen en waar te nemen hoe deze loopt. Om er meer ‘in te kruipen’ kun je de manier van lopen niet alleen observeren maar ook imiteren. Het lopen duurt hooguit een minuut, vaak korter. Tijdens het waarnemen zoek je een beroepsbeeld dat past bij de manier van lopen. Via het nader beschrijven van het beroepsbeeld door er een mentale houding en een kernactiviteit bij te zoeken kom je tot een typering van het beroepsbeeld. Nog even oefenen met de vraag: “Hoe zou deze persoon boodschappen doen in een winkel?”, en je weet wie je voor je hebt en je blijkt zelfs in staat een tip te geven voor een volgende ontwikkelingsstap.
Zo simpel? Ja, zo simpel blijkt het te kunnen zijn. Mijn medebestuurslid Karin liep achter mij en kwam tot de conclusie dat ik veel waarneem en oog heb voor wat anderen vinden en dat aan elkaar weet te verbinden. Ze gaf als tip in de toekomst meer te laten zien wat ik zelf vind. Exact diezelfde conclusie trok een managementadviesbureau dat me in het kader van m’n werk een dag aan een assessment had onderworpen waar denk ik een fiks bedrag voor is neergeteld. Karin deed dat in een minuut inlevend waarnemen en daar 5 minuten systematisch over nadenken… Ruud Hendriks, bestuurslid Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding

Coaching ouders in de opvoeding

Hij is inmiddels een kop groter en vertoont pestgedrag. Ik loop er al jaren tegenaan. Hij zeurt over het eten, daagt zijn zusje uit of jaagt haar op. Tijdens het eerste coachingsgesprek kijken we naar mijn enthousiasme en naar concrete situaties. We ontdeken dat een deel van hem ook in mij zit; een verrassend deel waarvan ik me niet bewust was. Daarmee heb ik twee handvatten: mijn enthousiasme en de daarin verborgen kracht die ik kan inzetten én ik snap wat hij dieper van binnen wil.
Na het eerste gesprek gebeurt er een wondertje. Hij omhelst me bij zijn eerste bezoek en biedt later in de week aan zelf te koken! Wat levert het veel op als je vertrekt vanuit je eigen kracht en als je op een diepere laag snapt wat iemand wil. Na het tweede gesprek volgt er weer een wondertje. Ik voel dat ik nu zelf de situatie meester ben en mijn zoon van binnenuit heb leren kennen. Waar ik jarenlang tegenaan liep, in een paar uurtjes opgelost… Ouder met zoon die haar boven het hoofd groeit